Förtal är inte en demokratisk debattmetod

Det har åter blivit aktuellt att ställa frågan hur politisk debatt får bedrivas. Många politiker hotas och trakasseras, vilket är ett starkt hot mot demokratin. Det är nu 30 år sedan nidbilderna av Palme cirkulerade där politiska inlägg till stor del utgjordes av personangrepp. Vi får aldrig veta om en eventuell koppling mellan den kampanjen och mordet på Olof Palme fanns, men frågan om hur vi borde agerat är högaktuell. Nu går vi in i ett nytt medielandskap som är en betydande faktor för demokratisering men det innebär samtidigt att det bara behövs en knapptryckning för att sprida förtal. Det borde mana till eftertanke. När ”lattedrickare” används för att smutskasta kvinnliga politiker kan det uppfattas som lustigt, men var går gränsen mellan humor och något helt annat? Det finns exempel på när flera viktiga gränser för vad som är ok har passerats och vi ställer oss frågan om detta till och med skulle kunna ses som uppmaningar till att utnyttja den nya tekniken till ärekränkning och förtal.

För oss som är verksamma i skolan är talet om ”major Björklund” inget nytt, men vi märker hur mycket värre saker börjar spridas och till människor som egentligen inte vet något om vilka sakfrågor och argument som startade diskussionen. Skoldebatten har länge varit mycket hård. Motpolerna utgår från två ideologier, som inte har med partipolitik att göra utan är tolkningar av hur lärande bäst sker. Dessa motpoler brukar kallas progressivism och traditionalism, vilket antyder att det är progressivisterna som tagit sig rätten att bestämma innebörden av vad som är framsynt. Medan progressivisterna understryker elevens fria val och bestämmanderätt lyfter de s.k traditionalisterna fram hur även vuxenvärlden måste ta ett ansvar för ledarskap och vad som ska läras. Progressivister dominerar synen på såväl skolforskning som lärarutbildning trots de misslyckanden deras idéer resulterat i. Jan Björklund synliggör allt det som progressivisterna vill dölja. Det är tydligt att Björklund utgör ett stort hot mot många personer med framskjutna positioner i samhället, men det berättigar inte till systematiska personangrepp och förtal.

devil_commonsMånga studenter vittnar om hur de förväntas lära sig vilka åsikter de ska ha och att det läggs tid på ren smutskastning av vår utbildningsminister. I programmet Debatt deltog en kurator vars omfattande kritik bestod av grundlösa påhopp i stil med att ”de är också dina medborgare” och ”kör inte allting i botten som den här utbildningsministern … propagerar för”. Hon bortsåg helt från att det hon kritiserade låg utanför vad han kunde åtgärda utan att beskyllas för ministerstyre. När någon med en yrkesroll relaterad till skolan är så fullständigt osaklig och inte ens påläst är det skrämmande. Vi kommer ihåg Unni Drougges twitter: ”Kan någon skjuta Björklund?” Man undrar också varför när en bloggare med stark anknytning till skolan väljer att publicera en kavalkad av foton med Björklund som exempelvis vampyr. Över gränsen gick den bloggare som valt att i sin blogg klä Björklund i en SS-uniform. När man på facebook och twitter etc. använder allt från ”skitstövel” till ”psykopat” som uttryck i diskussionen är en viktig fråga vad nästa steg blir? Det är många politiker som drabbas av ett påhittat twitter-konto som sprider dumheter i deras namn men att det är så många med framskjutna positioner inom skolvärlden som anser att de vill stödja och sprida saker från det konto som förlöjligar Jan Björklund är ett mycket dåligt tecken för vår skola.

Alla och i synnerhet de verksamma inom skolan bör besinna sig och hyfsa debatten. Debatter mellan konstruktivister och traditionalister har historiskt sett många gånger varit givande, men personangrepp som kampanjform hör inte hemma i ett modernt land.

av Jan Lenander med tack till Gertie Hammarberg Tersmeden för fin hjälp

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s